Beroepsverenigingen

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Uit onderzoek blijkt dat mensen niet altijd tevreden zijn over de manier waarop zorgverleners hun klacht afhandelen. De afhandeling van een klacht duurt lang en gebeurt op een onpersoonlijke manier. Mensen willen zich gehoord voelen. En zij willen dat anderen in de toekomst niet hetzelfde overkomt.

Zorgverleners leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen in de zorg. Doel van de Wkkgz is dan ook: openheid over klachten en ongewenste gebeurtenissen en ervan leren. Om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren.

De wet vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.

De wet regelt het volgende:

Een betere en snelle aanpak van klachten

Mensen kunnen sinds 1 januari 2017 gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgverlener het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek eerder op gang brengen. Lost een gesprek het probleem niet op? Dan kan de cliënt een rechtszaak aanspannen. Maar de wet biedt ook een laagdrempelig alternatief: de onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.

Zorgmedewerkers kunnen veilig incidenten melden

Medewerkers moeten voorvallen in de zorg kunnen melden. Zorgaanbieders moeten een interne werkwijze hebben die dit regelt. Doel is dat collega’s het voorval met elkaar bespreken. Dat zij ervan leren. En op deze manier samen de zorg verbeteren. Zorgaanbieders mogen zelf bepalen op welke manier ze dit organiseren.

  • Cliënt krijgt sterkere positie

De cliënt heeft het recht op goede informatie als er in de zorgverlening iets niet goed is gegaan. Bijvoorbeeld een fout tijdens een operatie. De zorgaanbieder moet zo’n fout met de cliënt bespreken en in het cliëntendossier opnemen. De cliënt heeft recht op informatie over de kwaliteit van de zorg wanneer hij daarom vraagt.

  • Uitbreiding meldplicht zorgaanbieders

Voortaan moeten zorgaanbieders alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Net als ontslag van een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren.

Zorgaanbieders krijgen de ruimte om klachtenregelingen en kwaliteitssystemen te maken die passen binnen hun organisatie. Wel gelden er regels waaraan zij zich moeten houden.

De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp’ers. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. Ook bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die de gezondheidstoestand van cliënten beoordelen of cliënten medisch begeleiden, vallen onder de wet.

Daarnaast geldt de wet ook voor aanbieders van alternatieve geneeswijzen. Hierdoor kan de IGJ er beter op toezien dat er geen misstanden in deze sectoren voorkomen.

Op 1 januari 2016 is de Wkkgz ingegaan.

Klachtenregelingen moesten per 1 januari 2017 voldoet aan de nieuwe wet.

Zorgaanbieders moeten aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie;

De overige onderdelen van de wet zijn per 1 januari 2016 ingegaan. Op deze datum moesten zorgaanbieders alle maatregelen om te voldoen aan de Wkkgz genomen hebben.

NVST

Doelstelling van de vereniging

Doelstelling van de NVST, Nederlandse Vereniging Van Somatherapeuten, is het stimuleren van de ontwikkeling van lichaamsgerichte therapieën in Nederland. Deze therapieën moeten van een kwalitatief hoogwaardig niveau zijn. Periodieke toetsing van de kwaliteit is een voorwaarde voor het lidmaatschap.

Daarnaast ijvert de NVST, in samenwerking met andere beroepsverenigingen en koepelorganisaties, voor een volwassen aanzien van de therapievormen die door de leden van de vereniging worden uitgeoefend. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan een betere samenwerking tussen reguliere en complementaire zorg.

Behartigen van de beroeps gerelateerde belangen van de aangesloten therapeuten is eveneens een doelstelling van de vereniging.

shiatsu ryoho

NVST (Nederlandse Vereniging van Soma Therapeuten)

RBZC

Het kwaliteitsregister voor vakkundige therapeuten in de complementaire zorg.

RBCZ is hét onafhankelijke platform voor erkende zorg met een holistische benadering. Wij zijn de verbinder met hbo-conform of post-hbo opgeleide therapeuten in de complementaire gezondheidszorg. Veelal worden deze therapeuten vergoed vanuit je aanvullende zorgverzekering. Jaarlijks voldoet een RBCZ-gekwalificeerde therapeut aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van wet- en regelgeving, bij- en nascholing, zelfreflectie, verklaring omtrent gedrag (VOG) en de praktijk waar de zorg wordt verleend.

RBCZ werkt aan de bevordering van de maatschappelijke erkenning van de bij haar aangesloten therapeuten in de complementaire zorg in Nederland en binnen Europa. RBCZ is onder andere aangesloten bij de Europese organisatie EUROCAM (www.cam-europe.eu).

Als therapeut kun je je bij RBCZ aansluiten via een beroepsorganisatie die de therapie specifieke kwaliteitseisen nader definieert en controleert. Bij RBCZ zijn ca. 25 beroepsorganisaties aangesloten en daarmee in totaal meer dan 9000 therapeuten.

rbcz

RBCZ (Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg)

TCZ

Algemeen

Tuchtrechtspraak van de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg, hierna te noemen TCZ, wordt in eerste aanleg uitgeoefend door een College van Toezicht, hierna te noemen college. Dit college is bevoegd tot het behandelen van een zaak in eerste aanleg indien degene over wie wordt geklaagd, hierna te noemen ‘verweerder’, die ten tijde van het desbetreffende handelen of nalaten onderhevig was aan de tuchtrechtspraak van TCZ.

Bij de tuchtcolleges kunt u klagen over situaties die onder de tuchtnormen(beroepscodes) binnen de complementaire zorg vallen. In bijna alle gevallen betreft het hier de beroepscode van de RBCZ en de beroepscode van de beroepsorganisatie waarbij de beroepsbeoefenaar is aangesloten.

Een beroepsbeoefenaar die onderhevig is aan het tuchtrecht dient aangesloten te zijn bij een beroepsorganisatie waarmee de TCZ een overeenkomst is aangegaan.

Tuchtcolleges voor de complementaire zorg

Het College van Toezicht en het College van Beroep bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening binnen de complementaire zorg. Beroepsbeoefenaren die ingeschreven zijn in het RBCZ-register en beroepsbeoefenaren die via hun beroepsorganisatie aangesloten zijn bij TCZ, zijn onderhevig aan het tuchtrecht, dat verzorgd wordt door de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).

Het College van Toezicht en het College van Beroep bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening binnen de complementaire zorg.

Als u een klacht heeft over een therapeut, kunt u een klaagschrift indienen bij het College van Toezicht. Dit college bestaat uit een raad van minimaal drie en maximaal vijf personen.

Segmentale massage

TCZ (Tuchtrecht Complementaire Zorg)

Quasir

Sinds 2017 zijn zorgaanbieders wettelijk verplicht om een klachtenregeling te hebben en cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Ook vanuit het oogpunt van onafhankelijkheid is het voor zorgaanbieders zinvol om hun klachten­opvang, -bemiddeling en -management samen in te richten met Quasir. Als expertisecentrum adviseert Quasir hen over hoe je zo’n onafhankelijke klachtenfunctionaris het best kunt afstemmen op wat de eigen organisatie nodig heeft.

Quasir voorziet zorgaanbieders al sinds 1987 van onafhankelijke klachtenfunctionarissen.

Geen enkele zorgaanbieder zit te wachten op klachten maar anderzijds schuilt in zo’n klacht vaak waardevolle feedback over de eigen organisatie. Want uiteindelijk is het doel niet alleen om klachten correct en zorgvuldig af te handelen, maar ook om ervan te leren en zo de kwaliteit van de zorg en de organisatie te verhogen. Een klacht heeft vaak een negatieve lading en dat is jammer. Een klacht is gratis advies van een betrokken cliënt. Toch lijken we dat advies niet echt te willen aannemen: als organisatie kun je leren van klachten en je dienstverlening daardoor verbeteren. Dit is in de praktijk verre van vanzelfsprekend. Een klachtenfunctionaris kan hierin voor een organisatie een ondersteunende rol vervullen.

QUASIR

Stichting Zorggeschil

Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot goede zorg. De overheid heeft daarom wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt en wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze wet heeft als doel de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

De Wkkgz stelt cliënten en patiënten in staat om bij een conflictsituatie met de zorgverlener een onafhankelijke uitspraak af te dwingen via een geschillencommissie zorg. Voorheen was dit alleen mogelijk door een rechtsgang naar de kantonrechter.

De Wkkgz schrijft ook voor hoe zorgaanbieders om dienen te gaan met incidenten en geschillen in de zorg. Per 1 januari 2017 is het voor alle zorgaanbieders verplicht om aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie. Is een zorgaanbieder niet aangesloten dan geldt dit als een overtreding en kan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd een sanctie opleggen. De verplichting houdt verder in dat een zorgaanbieder gratis een klachtenfunctionaris beschikbaar moet stellen en een overeenkomst dient te sluiten met samenwerkende zorgverleners.

Stichting Zorggeschil faciliteert, sinds de invoering van de Wkkgz op 1 januari 2017, een erkende geschilleninstantie voor Zorg en Welzijn waarin drie zorgpartijen hun krachten hebben gebundeld: Zorgthuisnl, Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ) en Quasir (Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn).

 

Zorggeschil